Program edukacyjno-terapeutyczny przedszkola przeznaczony jest dla dzieci w normie rozwojowej jak również dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, nieadekwatnym rozwojem psychoruchowym, z opóźnionym rozwojem mowy a także częstymi obecnie zaburzeniami integracji sensorycznej, w wieku od 2,5 do 9 lat, które wymagają zróżnicowanych oddziaływań. Poza zajęciami indywidualnymi dzieci uczestniczą w zajęciach z komunikacji i umiejętności społecznych, budowania relacji rówieśniczych w grupie i rozwoju umiejętności przedszkolnych oraz w treningu zabawy i samodzielności.
Program obejmuje:
- wywiad wstępny z rodzicami
- opracowanie IPET dziecka
- wsparcie i opiekę nauczyciela
- zajęcia edukacyjno-terapeutyczne w wymiarze dostosowanym do indywidualnych potrzeb dziecka, w tym:
- terapia neurologopedyczna lub logopedyczna,
- integracja sensoryczna z terapią ręki i terapia funkcji widzenia - EYE TRACKER,
- terapia pedagogiczna - wspomaganie rozwoju, kształtowanie gotowości szkolnej, trening umiejętności społecznych,
- treningi koncentracji i uwagi słuchowej metodą Tomatisa,
- zajęcia z psychologiem, trening EEG Biofeedback lub nHEG i metoda Warnke'go,
- dogoterapię lub hipoterapię,
- fizjoterapia lub zajęcia korekcyjne w zakresie postawy i rehabilitacji ruchowej,
- zajęcia z realizacji podstawy programowej,
- zajęcia z budowania relacji rówieśniczych i rozwoju umiejętności przedszkolnych (trening komunikacji i umiejętności społecznych, zajęcia ogólnorozwojowe, taniec, arteterapia, program świadomości ciała metodą Knillów, techniki parateatralne, bajkoterapię, zabawy rozwijające ekspresję słowną, plastyczną oraz edukację multimedialną !
- praca nad samodzielnością i samoobsługą,
- kierowana i swobodna zabawa z rówieśnikami
- badanie poziomu funkcjonowania i postępów dziecka narzędziami pedagogicznymi, psychologicznymi i logopedycznymi
- regularne szkolenie i monitorowanie pracy całego zespołu współpracującego z dzieckiem przez dyrektora placówki
- konsultacje dla rodziców i osób współpracujących z dzieckiem
Ważnym aspektem edukacji i terapii dziecka jest współpraca z jego rodziną.
Każdego dnia rodzice mogą spotkać się i porozmawiać z nauczycielem prowadzącym oraz współpracującymi z dzieckiem podczas zajęć indywidualnych i grupowych. Dowiedzieć się jak dziecko funkcjonowało podczas zajęć, a także na bieżąco wymieniać się obserwacjami i uwagami dotyczącymi dziecka.
Podczas spotkań konsultacyjnych nauczyciel prowadzący i rodzice dziecka wspólnie ustalają kolejne etapy i cele terapii oraz omawiają indywidualny program terapeutyczny na najbliższy czas.